Vi er ved at komme godt i gang igen. Ja, du skal ikke forstå det, som om at vi har haft dødvande i de sidste mange uger. Det har vi ikke. Men vi plejer at have ekstra meget at lave i forårsmånederne. Det må vi så sige, at vi ikke har haft i år. Du ved, hvorfor, så det vil jeg ikke trampe rundt i. Men her i begyndelsen af juni, hvor vi normalt gearer lidt ned efter de travle forårsmåneder, så er der virkeligt kommet tryk på. Folk ringer til os og efterlyser oplysninger om stilladser. Det er, som om at foråret bare er blevet udskudt i nogle uger.
Hvilke slags?
Folk spørger os om de samme ting: Hvilken type stillads har jeg brug for. Selv om vi forsøger at svare på de fleste spørgsmål på vores hjemmeside, så er der altid nogen, der har brug for mere præcise og uddybende svar.
Jeg arbejder her i firmaet i den afdeling, som bliver kaldt ”stilladsservice”. Det er et fag-ord for kundeservice. I det mindste her i firmaet. Og jeg har virkeligt travlt. Det er utroligt, at der er så mange mennesker, der har det gå-på-mod. De vil gerne gøre tingene selv.
En herre fra Frederiksberg
Nu havde jeg en samtale med en herre, som bor på Frederiksberg. Det sagde han i hvert fald. Han fortalte, at han gerne vil rense sin tagrende og derfor ville vide, om der er særlige krav til stilladset, som han har brug for. Jeg fortalte ham, at han kan klare arbejdet ved at sætte et almindeligt, lille stillads op. Han var meget forsigtig, kunne jeg forstå. Han spurgte, om vi tilbød nogle former for sikkerhedsforanstaltninger i form af et beskyttende net, eller om vi kunne tilbyde sikkerhedshjelme. Jeg måtte fortælle ham, at vi kan godt lave en afskærmning, men at den i sig selv ikke er et ’sikkerhedsnet”, og at han selv må sørge for sikkerhedshjelme. Han kom med en lang historie om, at det er ham påtrængende, at sikkerheden er i orden. Kan et stillads skride og vælte? Spurgte han. Jeg forsikrede ham om, at vores stilladser er skridsikre. Så længe de bliver sat op på den rigtige måde.
Lang tid på forklaring
Og så skulle jeg bruge mindst en halv time på at forklare ham om, hvordan man sætter et af vores stilladser korrekt op. Det var faktisk lidt irriterende. Jeg kunne se, at jeg havde 3 ventende i telefonkøen. Man kan godt gå hen og blive en lille smule stresset i sådan en situation. Så da han begyndte at spørge mig om, hvor lang tid det tager at sætte et stillads op, fortalte jeg ham, at han kunne finde de fleste svar på vores hjemmeside. Han fik adressen og et ønske om en god dag. Jeg skulle videre til næste, mulige kunde. Havde spildt en masse tid på forskellige forklaringer.
Han blev lidt mopset, men forstod, at jeg havde travlt. Spurgte, om han kunne ringe op på et senere tidspunkt for at høre om priserne. Jeg sagde, at det er han velkommen til.