Starte på efterskole

Sidste skoledag i dag. Det er en befrielsens dag for min søn. Han skal holde sommerferie. Dels skal han være sammen med sin far, som bor i den anden ende af landet, dels skal han en uge i sommerhus sammen med mig. Derefter skal han på tur sammen med en klassekammerat. De skal til Bornholm, hvor kammeratens forældre har et lille hus. Han glæder sig. Og jeg har på fornemmelsen, at han egentlig er en lille smule vemodig. Han skal nemlig også sige farvel til sine klassekammerater – på nær ham, som han skal til Bornholm med. Han skal nemlig ikke følges med dem i 9. klasse.

Valgte efterskole med musik

Han har efter mange og lange diskussioner med os valgt at komme på efterskole. Så efter sommerferien skal han starte på en musikefterskole – nemlig Baaring, hvor han skal lære meget mere om musik, end han ville kunne i folkeskolen. Han glæder sig til det. Folkeskolen har ikke været hans foretrukne sted at opholde sig. Det kan vi vist roligt sige. Han har i de sidste år været konfronteret med store indlæringsproblemer. Han har ikke kunnet koncentrere sig. Er også blevet diagnosticeret med ADHD. Det eneste, han virkeligt har villet, er at spille og lytte til musik. Det er hans store passion.

Koncentration

Vi ved, at koncentrationsevnen altid har manglet, når han skulle beskæftige sig med noget, han ikke er interesseret i. Vi har også vidst, at hans ADHD kan tage en del af skylden for problemerne. Vi har fået stor hjælp af skolepsykologen, som hurtigt så problemerne. I dag har han fået nogle gode instrumenter til at kunne håndtere sin hyperaktivitet. Men det er ikke altid lige nemt for ham.

Den musikefterskole, som han skal gå på, har heldigvis erfaring med unge, der lider af ADHD, og da vi talte med dem, forsikrede de os om, at de vil håndtere det bedst muligt for dem via deres egen psykolog, hvis han får det rigtigt dårligt. Det kan ske. Selvom vi håber naturligvis, at det ikke kommer til at ske. Selv er han overbevist om, at det ikke kommer til at ske. Så længe han kan få lov til at lave musik og være med i klassen på lige fod med de andre, som også er interesserede i musik.

Lære tålmodighed

Vi har talt meget om, at han skal forsøge at være lidt tålmodig med sig selv, og ikke bare køre løs med alt for mange projekter på en gang. Vi har jo set, at han kan starte flere opgaver samtidigt, og så ender det med, at han bliver ulykkelig, fordi de ikke lykkes for ham, fordi han spreder sin koncentration ud over mange forskellige felter. Derved mister han, ligesom sit fokus og så går det galt for ham. Han bliver meget ked af det – skuffet over sig selv. Han har lovet os, at han vil prøve at tage det roligt. Vi håber, at det, at han skal spille i et band lære om musik og får lov til at fordybe sig i mange facetter i musikkens verden vil hjælpe ham til at kunne fungere bedre.