Dengang vi alle skiftede fra dial-up forbindelser, modemmets monotone hylen og de mange udfald til mere stabile ADSL eller fiberforbindelser, blev vi også mere tilgivende for grafisk tunge hjemmesider – og i det hele taget for hjemmesider, der fyldte mere. Vi var jo så vant til, at det tog en krig at loade en hjemmeside, at vi med de hurtige forbindelser slet ikke bemærkede, hvis en hjemmeside var lidt sløv i optrækket. Men google var klogere, og det gav sig udslag i, at de for et par år tilbage meldte ud, at hastigheden på en hjemmeside skulle tælle som en af mange faktorer, når de rangordner dem i søgeresultaterne.
Dette medførte helt nye krav til dem, der byger hjemmesider, og som vanligt var og er de flest eaf dem langt bagefter, hvilket åbnede nye forretningsmuligheder for de får, der mester teknikken. Og hvilken teknik er der så tale om?
Hastigheds- og performance optimering
I Danmark var det og er det fortsat Kim Tetzlaff fra KTJ-Media, der er førende på det højt specialiserede område, der i daglig tale kaldes for hastighedsoptimering. Du kan læse mere om Kim og hans arbejde her: http://kim-tetzlaff.dk/
Selv for de mennesker, der til dagligt arbejder med internettet og hjemmesider, er der masser af ny viden at hente ved at følge Kim Tetzlaff. Et godt eksempel er hans omfattende studier af, hvordan forskellige typer af redirects påvirker serverens svartider, og det er ganske overraskende konklusioner, han når frem til. Meget af det er dog på ganske højt teknisk niveau, og det kræver programmering at følge med.
Kim Tetzlaff skriver også guider til lægfolk, og en af de mest kendte af den type er nok hans “10 gode råd til en hurtigere hjemmeside“.
Den gode mand har arbejdet med udvikling af hjemmesider de senest e18 år, og hans kolossale erfaring skinner da også tydeligt igennem, når han underviser og/eller udfører opgaver for kunder, der ofte kan berette om ganske dramatiske forbedringer i loadhastighed. Du kan selv tjekke hans hjemmeside ud for nogle referencer.