Nu ved du godt, at jeg er bosat i et land, hvor især kvinderne gør meget ud af sit udseende. Og jeg har da lært lidt af dem. Jeg er meget opmærksom på, hvordan jeg ser ud. Det er ikke som i Danmark, hvor man faktisk kan få indtryk af, at nogle kvinder er ret ligeglade med, hvordan de ser ud. Sådan er det ikke her. Man gør virkeligt noget ud af sig selv – som kvinde. Og jeg har adopteret nogle af de lokale kvinders idéer om, hvordan man skal se ud.
Altid lækkert hår
En af dem er, at håret altid skal være velplejet. Ikke nødvendigvis nyklippet og redt. Det skal bare se sundt ud. Det skal udstråle styrke. Mental styrke. Det skal udstråle sundhed. Kvinder her i landet bruger mange timer hver måned hos deres frisør. Før krisen var der kvinder, der gik til frisøren mindst en gang om ugen. Ja, det er altså sandt. Nu her efter krisen har de fleste skåret deres frisørbesøg ned til én gang om måneden. Det lyder måske hysterisk i dine ører. Jeg kender jo danske kvinder hjemme i Danmark, som måske går til frisøren en gang hvert halve år. Hvis ikke sjældnere.
Køber meget online
Nu går jeg ikke selv til frisøren hver måned. Men jeg går faktisk temmelig ofte, målt i forhold til den danske gennemsnitskvinde. Og jeg får selvfølgelig altid en opdatering på de nye hårplejeprodukter, som frisøren, jeg kommer hos, har fået hjem. Ofte kan de købes billigt online hos hair247 for eksempel.
Maria Nila – et hit!
Så da jeg var hos frisøren i sidste uge, var jeg glædeligt overrasket over at høre, at han forsøger sig med at blive eneforhandler af hårprodukter fra mærket, Maria Nila.
Jeg kender mærket og ved, at firmaet er svensk. Så kærligheden til broderfolket ovre på den anden side af sundet fik mig til at købe et sæt med shampoo og conditioner. Jeg kunne se, at min frisør blev lidt overrasket over, at jeg ikke tøvede. Men det, som jeg godt kan lide ved mærket, er, at der ikke er nogen parabener i produkterne. De er meget miljøbevidste – producenterne.
Vi – min frisør og jeg – fik en lang snak om den slags produkter. Han sagde, at mange af hans kunder holder sig tilbage fra at købe det specielle brand. Mest fordi de synes, det er lidt for dyrt. Men han har fundet ud af, at hvis han forklarer dem, om at produktet ikke skader miljøet, så er der større interesse. Det er jo sådan, at her i landet ryger spildevand jo i kloaksystemet. Og der går lang tid, før det bliver renset. Men samtidigt er der flere og flere – især unge – som gerne vil gøre, hvad de kan for at beskytte det. Så det her med, at produkterne fra Maria Nila er veganske, er meget tiltrækkende for dem.
Jeg synes, at min frisør har fået fat i den lange ende. Han er klar over, hvad hans målgruppe ønsker og tænker. Hans problem er nu at finde frem til en måde, hvorpå han lige kan få de lidt ældre, og vanesatte kunder med på, at vi skal passe på miljøet.