I det forsikringsselskab, hvor jeg arbejder, fik vi for nylig en opgave, hvis art faktisk var ny for os. Det var et nystartet flyttefirma i Århus, der henvendte sig for at få os til at tegne de nødvendige forsikringer i forbindelse med firmaets virke.
Det viste sig, at vi ikke i forvejen havde flyttefirmaer som kunder, hvorfor vi i selskabet ikke havde nogen egentlig erfaring med, hvad der er nødvendigt. Men jeg kender perifert den daglige leder af et ret stort flyttefirma i København, så jeg ringede til ham for at høre lidt om, hvad man skal være opmærksom på af mulige skader, som skal dækkes af en forsikring.
Og det blev en længere og ganske hyggelig snak i telefonen med ham. Han fortalte, at de i deres firma måske nok var en smule overforsikret, og at det faktisk var hans ansvar. Men han havde i et tidligere job i et flyttefirma i Odense oplevet en situation, der var blevet en ganske kostbar affære for flyttefirmaet.
Der var sket det, at en flyttebil havde været involveret i en ret voldsomt færdselsuheld, og i den forbindelse var der sket store skader på flyttelæsset, som i vid udstrækning bestod af meget dyre designermøbler og forholdsvis kostbare malerier. Derfor havde flyttefirmaets forsikring en for lav dækningsgrænse i forhold til et enkelt flyttelæs, og så var flyttefirmaet selvfølgelig erstatningspligtig overfor kunden.
Og det vil jeg ikke udsætte for igen, fortalte han, så i hans nuværende firma havde de forsikringer, der i praksis var uden en øvre grænse.